זה קורה במשפחות הכי טובות / חיים ולדר

    חיים ולדר No Comments on זה קורה במשפחות הכי טובות / חיים ולדר
    13:30
    17.05.24
    קובי פינקלר No Comments on קצינים מספרים על קרבות ג'בליה: "הלחימה האלימה ביותר"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    השבוע סיפרו על משפחה שהתפרקה בגלל ויכוח פוליטי. כשהדבר הגיע לאוזני אמרתי ששום משפחה אינה מתפרקת על ויכוח פוליטי. יכול להיות שזה התירוץ, ואולי אפילו תירוץ טוב שיכול להביא תומכים לזה ולזה, אבל המשפחה הזו היתה מפורקת הרבה לפני כן.

    וזה הביא אותי לחשיבה על המושג "משפחות טובות".
    1.
    משפחות טובות הן משפחות שמתקיים בהן קשר קבוע אמיתי וחם בין מרכיביהן. במשפחות טובות ישנה ערבות הדדית ואיכפתיות למה שמתרחש אצל כל אחד ואחר. לעיתים האיכפתיות היא מוגזמת ולעיתים היא חונקת, וצריך לטפל בזה, אבל קיימת איכפתיות. רצון אמיתי שלשני יהיה טוב, שיסתדר, שיצליח, שישגשג. כשמישהו ממשפחה טובה מצליח כל השאר שמחים בהצלחתו. במשפחות לא טובות יהיו כאלה שיהיו עצובים.

    2.
    במשפחות טובות יכולות לפרוץ מריבות אך אין כמעט סכסוכים. וכשיש, הכל מנסים לפתור אותן. במשפחות טובות יהיו הבדלי השקפות ודעות וכתוצאה מכך יפרצו ויכוחים, אך הם לעולם לא יגלשו למישור האישי, בעצם, לפעמים הם יגלשו, אך אז תמיד יהיו מי שיעצרו את הויכוח ולא יתנו לו להגיע למקום האישי. אך ברוב הפעמים חברי המשפחה יעשו את ההבדל הברור בין חילוקי הדעות לבין קשר הדם המחבר.

    3.
    במשפחות טובות עשויה להתפתח פוליטיקה פנימית, אך הן לא תתפרקנה בגלל פוליטיקה. בטח לא חיצונית. תהיינה חריקות פה ושם, יבצבץ אולי מירמור אמיתי או מדומה, אך אלה יטופלו ביד רכה בהבנה, גם א נראה שאין מה להבין. בני אדם ידחקו עצמם ימינה ושמאלה, לפעמים מול היחיד שאינו מסוגל להידחק ימינה ושמאלה. הם יהנהנו זה לזה ויאמרו בלי קול: "אין מה לעשות, משפחה".

    4.
    במשפחות פחות טובות, יכול היחיד לגרום בולקה ומבולקה בין כל המרכיבים. גם בגלל בעיותיו וגם בגלל שלאחרים אין סובלנות לקבל את משוגותיו. לעיתים מסתבר שהם לא שונים ממנו אלא רק נמצאים בצד החזק והוא לא. או לפחות מרגיש שהוא לא. במשפחות טובות אין מושגים של חלש וחזק, איש לרעהו יעזורו ואיש לאחיו יאמר חזק. גם אם הוא חלש. בעיקר אם הוא חלש.

    5.
    משפחות טובות אינן חפות מתחרות וקנאה, אך יש גורמים חזקים המאזנים את טלטולי הספינה. הגורמים הם: בראש ובראשונה מידות טובות, יכולת שליטה עצמית, ותחושה של קש דם בסיסי ותחושת אחריות גדולה שאינה נותנת לנוסעי הספינה להזיק לה. במשפחות טובות אנשים מוותרים זה לזה, סולחים זה לזה, ובעיקר לא מחפשים מלכתחילה זה את זה.

    6.
    במשפחות טובות חש כל אחד ואחד כי יש לו גב ותמיכה אמיתיים מכל חלקי המשפחה. הוא יודע בירכתי לבבו שאם ייפול יהיה מי שיושיט לו יד, ואם ייכנס למצוקה כלכלית יעשו כל מי שמסביבו את כל המאמצים כדי להקימו על רגליו או לפחות לסייע לו במציאת גמחי"ם או מקורות מימון. במשפחות ממש טובות אנשים מקריבים מעצמם לטובת אחיהם הוריהם וילדיהם, לעיתים גם על חשבון עצמם.

    7.
    משפחות טובות נוהגות לקבל את המצטרפים (חתנים, כלות) בזרועות פתוחות. והן נותנות להם תחושה של חיבור אמיתי. משפחות ממש טובות נוקטות במדיניות של "אפליה מתקנת" לטובת אלה שהצטרפו, ומקבלות אותם בהערצה וללא כל שיפוט. אם למישהו זה נשמע לא נכון, שווה לנסות. זה מפיג פחדים וחששות מצד המצטרף, תורם לשלום בית ומחבר את האדם למשפחה.

    משפחות טובות יכולות להיות גאות בעצמן, אך עם זאת להתגאות עוד יותר ב"רכש". קרי, החתנים והכלות. כאשר הורים משדרים לילדיהם שהם זכו בבן זוג העולה עליהם, שום נזק לא קורה. זה רק תורם לתחושת השלמות הפנימית של כולם. לעומת זאת, משפחות שמדגישות את עדיפותן על פני "הצד השני" או חלילה משדרות לבן או לבת כי "היה מגיע להם משהו יותר טוב", גורמות לבעיות שלא תשוערנה ובסופו של דבר זה עשוי להגיע לכך שהן לא תהיינה ראויות להיקרא "משפחות טובות".

    8.
    משפחות טובות תומכות בכל אחד ממרכיביהן, בכל מצב, מגיל צעיר, ולעולם לא יתנערו ממנו, גם אם הן חוששות שעלולים לחשוב שהן לא "משפחות טובות". הן יכולות להתחשב ב"מה יגידו" וזה בסדר. אך משפחות שנותנות למה יגידו לנהל אותן, עלולות לשלם מחיר כבד עד כדי איבוד התואר "משפחה טובה" והכי כואב, שבסוף הו-הו מה יגידו…

    9.
    משפחות טובות צריכות לשאת תפילה שבורא עולם ישאירן כאלה. כי לעיתים נדירות באמת יכול אחד ממרכיביהן לפגוע. ישנם מקרים נדירים בהם אדם יחיד, מניפולטור, בעל הפרעת אישיות מצליח למצוא את קווי התפר העדינים העומדים בין אדם לאדם, בין אח לאחיו ובין אישה לצרתה, ולפרום אותם. ולפתע אוהבים יהפכו שונאים וחברים יהפכו אויבים, ובני אדם יחושו צודקים זה כנגד זה, פגועים, חשדניים ומופלים לרעה. כי מישהו נגע במקום עדין בתוכם וחידד את שצריך לרכך. אם יודעים על כך מראש ניתן להערך בהתאם. זה פשוט מאד. לא לשמוע. לא להגיע לדין ודברים אודות הזולת, אך ברגע שזרע השנאה נשתל, קשה מאד לתקן את המעוות. ועל דברים שכאלה נשאת תפיל " למען לא ניגע לריק ולא נלד לבהלה"

    10.
    במשפחות הכי טובות, עלולים להתרחש דברים לא טובים, ובדיוק לשם נאמר "זה קורה במשפחות הכי טובות". אך משפחות טובות באמת מתגברות על כשלים ועומדות בניסיונות, ומטפלות בזמן במי שזקוק לטיפול, ומתגבשות מול אירועים או אנשים המעמידים אותן בניסיון, והן יוצאות מחוזקות יותר, מחושלות יותר ובעיקר "משפחות טובות" באמת.
    במשפחות טובות אין מושגים של חלש וחזק, איש לרעהו יעזורו ואיש לאחיו יאמר חזק. גם אם הוא חלש. בעיקר אם הוא חלש.



    0 תגובות